星期六, 5月 09, 2009

独立

随着时间慢慢地前进,我也学着慢慢地成长,而成长的过程也少不了要学着独立面对自己的未来。毕竟,每个人都是独立的个体,或该有自个儿独立的世界。要有自己的独立世界,也必须有一定的基础条件。比如首先得找到自己,认清自己的志向,知道自己的强项与弱点后而扬长避短,自我了解后方能怡然自得地面对自己从而达到自我实现及自我完善的境界。也许到了这种境界才能真正地感受到独立的可贵与奥妙。



一直以来,我都可以算是幸福的。因为在我身边总有可以依靠的家人以及一些值得信赖的朋友。在我最彷徨无助时,他们就是我最大的力量及安全感,让我体会“在家靠父母,出外靠朋友”的真谛,当然其实不止,给过我帮助及安全感的还包括了从小与我吵吵闹闹的两位兄长。小时候不懂事的时候,觉得父母所给予的一切是那么地理所当然。从小我们就搬过好几次家,从非法木屋到租别人屋子再到买了自己的房子,父母都默默承担一切的辛苦,他们宁愿辛苦自己也要想尽办法给我们最好的生活。虽然我知道小时候我们算是贫穷的一群,但是我从没感受过穷苦的滋味,因为我有刻苦耐劳很能捱的父母。父母可说是我学习独立最好的榜样,但是我们这一代,我自认我们刻苦耐劳的精神已经远远不及上一代了。



而我的兄长们,也是任性的家伙。大哥比我年长两年,我以前一直不觉得他有哥哥的榜样。一副吊儿郎当的德性,从来不懂得为自己的未来作打算。但是我有困难时,三催四请之下,他还是会出现帮助我。二哥只比我大一年,升中学时,因为我是直跳中一生,从中二开始,我就与二哥同班了四年。虽然我们同班,但我们在班上的交集不多。二哥比我活跃许多,人缘甚佳,他当过班长和财政,同学们在班上缴班费给他,而他是在家里向我收。他活跃于课外活动,当过学校红新月会的主席,办过不少活动;而我,却从不参加任何课外活动。同学来我家或打电话到我家,找的人是他,不是我。所以相比之下,会显得我特别文静。同校的人知道我们是兄妹时,通常会大跌眼镜,纷纷说,怎么会有这么强烈的对比啊?!我们唯一的相似点,就是常识比赛的常胜军。因此中学时代的生活,我过得很尴尬。二哥个性爱玩爱闹爱自由不羁爱享受,他也懂得往自己理想的方向追求。他虽比我独立,但当我有求于他的时候,三催四请之下,他还是叫我找大哥帮忙。他常常说我很麻烦,读大学时,要劳烦他与大哥请假做司机载我去;毕业后,又要劳烦家人请假帮我“搬家”及出席我的毕业典礼,而他自己读学院时的所有问题(除了学费外)都是自己独立解决,甚至毕业典礼也不用劳烦家人了。我无话可说,这方面,他的确比我独立。当我得到师范的申请时,是得到离我家蛮远的吉打日得拉师范学院,我对该地毫无头绪,本也是想劳烦他舟车劳顿载我去的,但是他也有自己工作的辛苦,在一直等待他的答复到底能否请到假载我去时,我大学三年的前室友(当时她还是理大会计系最后一学年生)开口毛遂自荐从槟城租车载我去,我的烦恼也解决了。



在我学习独立的这一路走来,好友们对我也有蛮深的影响。比如我看见家境不是说很过得去的朋友坚强的一面,有些能在读书的同时自己找兼职承担自己的生活开销,甚至还有朋友能同时承担一些家人的开销,这方面,我真的自叹不如!!我深深佩服这些朋友的独立坚强。大学时代的朋友,也是我学习独立的好榜样。我们受了一定的教育,对未来也要有自己的打算,我常常从彼此的交流中知道学会独立的重要性。记得大学室友常常说我胆小,这样不敢,那样不敢。我其实很谢谢她给过我的鼓励和扶持以及正面的榜样,少了她,我的大学生活没那么精彩。曾经,我们租车游槟城,劳烦她做司机。曾经,我游走她在砂州的家乡,从机票到住行,她替我一手包办。曾经,她毛遂自荐陪我第一次去师范学院;师范毕业时,也是她陪我搬家。当我还在师范时,她曾传信息安慰我如果遇到什么问题,她会是我最好的避风港,让我深受感动!的确,读师范期间,一有假期,我常常过去槟城找她。除了有谈不完的话,她也是我逛街购物看电影走海边很好的伴侣,和她一起的日子,我很享受。现在,我能够大胆的驾驶,除了感谢兄长的教导(虽然他们很没有耐性)外,我还得感谢她。



当然,在我生活当中影响我独立的朋友还有很多没有被我列出来。其实,我还得感谢民调兼职那段期间陪伴我的一些朋友,还有我参与一些社会运动(Bersih, human right camp) 的一些朋友,他们让我有了不一样的经历,也开阔了我的一些视野。现在,我也有了不一样的生活,在这生活当中,我知道,我能自己独立行事会被孩子们看在眼中,我希望自己会是一个好榜样,让孩子们自己学会独立做事或做功课,我希望自己会是一位能够让孩子们依靠却不依赖的老师。我该感到庆幸的是自己在学着独立的同时能享受独立。

2 則留言:

匿名 說...

After reading your blog there has one question come out from my mind which is “Why you are not sharing with me your inner voices (refer to your blog)early?? Anyway I think your writing skill is really good and you should share with more people about your writting. I’m still remember that Ralp Waldo Emerson said

“ the glory of friendship is not the outstretched hand, not the kindly smile,nor the joy of championship;it is the spiritual insipiration that comes to one when you discover that someone else believes in you and is willing to trust you with a friendship”.


Actually I always believe that there have a lot of people walk in to our life but only the true friend will leave footprint in our heart. Footprint maybe we can define it as how much inspiration that someone has given to you. For me my previous roommate was the first person had inspired my life with the hope of being happier, smarter, confidence and so on. Broadly to said, after reading your sharing I have got the another new aspiration in my life.

I totally agree with you that trials and tribulations are an inescapable fact of life. Therefore, we must recognize our weakness and strength early and handle them bravely for the sake of accomplishment.

In fact, many people are going through one of the most challenging times in their life. Be independence is result of how we going to adjust our lifestyles where it might will affect our comfort and peace of mind. No matter how we must look at the challenges as a driving force to move on and progress even when things are against us.


Frankly speaking got two question I always ask myself which is How can I contribute? Would what I do make any difference??? From you sharing I just realize that you had experience the same struggle with me. ….whereby we want to make what we really interested as our life career. Maybe we must change the perspective to believe that we may not do something big but we can do something. Yes fearful will disappear along the traveling of our life by the ticket of a good conscience of us.

May you will be steadfast in doing what is good and what is right..

說...

YF, thanks for your reading... you know i’m always willing to share with you some of my feeling or thinking. That’s why i’d call you sometimes to have a chat. I don’t think it’s late to share this blog with you. In fact i’m also lazy to update my blog. Actually I’m lazy to think and write down something. Hopefully i will try my best not to be lazy in thinking and keep my mind open. I’m glad that you leave me comment here. I appreciated your sharing too : )


Oh ya u haven’t reply me yet whether u would like to join d O.Young wen feng august courses abt d introduction of sociology (I had forward u an email abt d information) . I’m looking for a partner to join it. O’Young is d 1st local author who inspired me a lot. I know u r not really agree with some of his opinion especially from d point of view as a Christian. Anyway I think it is a good chance for us to stimulate our thinking through d course. I’m waiting for your reply ya.

姨妈日记之月见草油

上个月姨妈提早几天内分泌失调敲醒了警钟 我决定买回月见草油调整自己的荷尔蒙 之前忘了吃过期了丢在一旁 已经停了一年多没再服用(服用几种保健品,忘了还有月见草的存在) 果然服用了两三个星期 姨妈准时了(和我的period apps 显示的日期一样) 然后姨妈来临前没有长...